Два світи «Потойбічниці» Світлани Ткаченко
Юлія Сільчук, поетеса, прозаїк, критик. | 15.11.21 18:35:19
Ткаченко С. Потойбічниця / Світлана Ткаченко. – Київ: Фенікс, 2021. – 232 .
Дебютний роман Світлани Ткаченко «Потойбічниця», скажу відверто, підкупив мене, перш за все, своєю назвою… Так, художні твори із присмаком магії та химери чомусь часто притягують до себе зацікавлені погляди читачів. І я не стала винятком. Хоча особисто не люблю в літературі ані фантастики, ані, тим більше, магії… Мою увагу, насамперед, може полонити щось містичне, але життєве водночас. Отож, інтуїтивно обравши книжку, судячи тільки з її назви, я не помилилася і… не розчарувалася.
Два світи, змальовані в «Потойбічниці», хоча й доволі різні, віддалені між собою кількома поколіннями, хронологією та історичними реаліями, насправді неабияк гармоніюють, пояснюють і доповнюють один одного. Адже йдеться в них про вічне, а тому й подібне, – долю жінки…
Оповідь ведеться від імені Любомири, душа якої давно відійшла у засвіти, однак і досі час від часу здатна заглядати в сьогодення, аби скерувати (чи просто вберегти) чиюсь людську долю.Особливо їй небайдужі життєві колізії молодої дівчини Люби, поєднаної з нею, «потойбічницею», якимось міцним духовним і навіть кровним звʼязком… У творі йдеться про нелегкі жіночі долі обох героїнь. От тільки Любомира про своє трагічне, якоюсь мірою саможертовне життя розповідає сама… Такий прийом робить героїню в очах читачаледве не ідеальною, змушує співпереживати і неоднораз викликає сльози. Зізнаюся: ятеж декілька разів гірко і щиро ридала, читаючи цю книжку.Особливо болісно відлунювали у серці життєві картинки (не головні у творі, а скоріше мимовільні) із часів війни та голодомору, жорстока реальність дитячих смертей…
Натомість про сучасне життя молодої жінки Любові розповідає також Любомира, даючи читачам можливість однаковою мірою і виправдовувати, і засуджувати головну героїню… Як дуже влучно висловлюється Ольга Ольхова, «Потойбічниця» – роман-задоволення деталями, де щось милує естетикою, щось коле упізнаваністю, а від чого й дратуєшся, щось занотовуєш у памʼять…» Так, і мене деякі моменти дратували, а саме – окремі слова з контекстів опису еротичних сцен, які особисто для мене є табу у художній літературі… Я не проти еротики. Я проти окремих слів...
Однак будь-який твір – справа смаку. А тим більше, коли в ньому йдеться про вічні теми – любов і всепрощення. У такому випадку автор чи авторка ставить собі надтяжке завдання: не повторитися (!) – і, використовуючи одні і ті ж ноти, зіграти на струнах душі читача, все ж таки, оригінальну мелодію… Упевнено висновкую: пані Світлані це вдалося. І дійсно, як підкреслює Ольга Ольхова, «зрада й вірність, розчарування й довіра, любов і нелюбов – те, про що пишеться так багато текстів, саме у цьому романі отримує оригінальне й цілком несподіване визвучення». Особисто мені мимоволі аж повірилося: родичі, близькі і друзі, які вже переступили поріг вічності, насправді нас не покинули назавше. Вони і досі незримо присутні у нашому суєтному житті, більше того – інколи навіть дивним чином впливають на чиюсь долю…
Чомусь найбільше запамʼяталися наступні слова Світлани Ткаченко з авторської передмови до книжки: «Я впевнена: людина здатна збудувати бажане попри пережиті втрати, знайти свою стежку, відчути благословення свого роду попри найгірші катаклізми. Щодо щастя, то воно не світиться одним боком, як глечики з натюрмортів. Воно мусить грати усіма барвами…» Можливо, і так. Після знайомства з романом «Потойбічниця» кожній читачці, впевнена, захочеться повірити у власні сили і сміливо поборотися за свою долю, або ж просто глибинно усвідомити уже наявне власне жіноче щастя…