«Твоєї дружини мені не шкода»!
Ніна Даниленко | 27.05.20 17:12:43
Роман Ольги Полевіної і Олександра Архангельського «Вінок сонетів» публікувався з продовженням у 2017-2018-х роках вальманасі «СТЕП», а 2019 року вийшов окремою книжкою в видавництві «Імекс ЛТД» м. Кропивницький
…Уперше вона зустріла його в п’ять років. Крала з дітьми аґрус у чужому саду, тікала від його господарів, поранилася – і підліток, син власників саду, узявся донести її додому на руках. Обняла його за шию, зачудовано вдивлялася в чорні брови, попросила прийти завтра. Він пообіцяв… А завтра треба вже збиратися в дорогу, бо їхня родина булав тому містечку в гостях. Вона все виглядала його, не хотіла їхатиі, зрештою, «розплакалася – адже він обіцяв прийти, а її відвозять!Не розуміючи причини гіркого плачу, дорослі втішали її, обіцяючи солодощі та іграшки... Мати потім розповідала, що, пообіцявши приїхати знову, її насилу заспокоїли. Але так ніколиі не приїхали»...
Потім вона бачилася з ним ще кілька разів –і не впізнавала, бо час і пам’ять змінюють людей.Далі страждала через іншого, через довгі роки знову зустрілася з тим, із дитинства, і вже не захотіла його втратити. І він її пригадав, і в ньому зажевріло й розгорілося бажання не розлучатися з нею… І тут виявилося, що їх не двоє,а нібичетверо, і знову сумніви, ревнощі,розчарування і –зневіра…
Це пунктирнийспойлерроману «Вінок сонетів» Ольги Полевіної і Олександра Архангельського. Двоє письменників (Ольга Полевіна–голова Кіровоградського обласного літоб’єднання «Степ», Олександр Архангельський –її заступник і редактор однойменного альманаху) написали про двох письменників. Євген Большов пише вірші, а колись займався музикою, Євгенія Ружич-Корзун–музикантка і теж поетеса. Вони, самі того не усвідомлюючи, усе життя йшли назустріч один одному. Цими двома шляхами співавтори ведуть читача за гендерним принципом: Олександр Архангельський описує життя та почуття Євгена, а Ольга Полевіна–Євгенії.
Сюжет роману починається майже з кінця. Євгенія чекає приїзду Євгена біля моря. А поки він у дорозі,а вона на пляжі, автори розгортають перед читачем картину їхнього попереднього життя.
Він про себе розказує менше. Педагог, автомобіліст, колись грав у оркестрі, тепер захопився перекладами сонетів Шекспіра.Самотній –а чи радше вільний, з обережним підходом до жінок. Бо в колишній сім’ї «нескінченна боротьба характерів надто скоро стала його гнітити, до того ждружина виявилася хвойдою. Він знав про це, але до пори заплющував очі. Потім йому це набридло. Івін у душі навіть був вдячним їй, коли вона пішла до чергового залицяльника. Подальша її доля йогоне цікавила. Шкода тільки, що з дочкою через це спілкувався мало». Євген їздить на літературні форуми, пише під різниминіками в Інтернеті, листується з колегами по творчому цеху. Вірші однієї з петессподобалися йому найбільше – і це до неї, ніколи не баченої по скайпуі навіть не чутої по телефону, він мчить крізь ніч.
Про неї відомо більше. Мрійлива, романтична. Зачитувалася романами Дюма і сама почала вигадувати сюжети з королями, графами та маркізами. Студенткою закохалася у викладача, якийбув на рік молодший від її батька. А викладач –у неї. У нього –дружина, діти й онуки,йому важко їх втратити.А Євгенії так само нелегко бути на других ролях: «Твоєї дружини мені не шкода. Розумом – можливо, а серцем – ні! Прости. Про яку жалістьмова? Вона стільки років була з тобою, навіть тих років, які могли б належати мені. Для мене – крихти, а в неї було ціле життя. Це мене жаліти треба! Знав би, що відчуваю, коли через неї не можеш зателефонувати або прийти!.. А вона мене – пожаліє?». Тут переконливо і реалістично передана психологія «розлучниці». Жінки, закохані в одружених, знають правду лише своїх почуттів і бажань. Під їхньою твердою ходою, наче хмизу лісі, хрумкотять кістки зневажених дружин. Адже дружини старі, обмежені, сварливі, не стежать за собою, а для чоловіка такприродно тягнутися до молодого, свіжого, що тільки наливається життєдайними соками і обіцяє розкішне цвітіння й пахощі. Як він може цінувати своє безбарвне минуле, коли його кохаю я, –вся така неперевершена й неповторна! А пересторогу «На чужому нещасті щастя не збудуєш» озвучують вицвілі заздрісниці, на котрих уже ніхто й не гляне…
У житті так часто думають і дорослі жінки. А в юної Євгенії її наставник був першим, до кого виникли серйозні почуття. До того ж він, сам того не відаючи, врятував їй життя.Ніякі погрози, ніякі перешкоди не стали на заваді її щастю, усе в них склалося і тривало 12 років, а потім…
А потім настало «потім».
Може,й не закон бумеранга.
Може,і не розплата.
Може, і не кара.
Може, просто збіг обставин.
Але вона лишилася одна з пекельними думками, що могла б повестися інакше і тоді б усе можна було б врятувати.
А може, й ні…
Багатокутник у стосунках –фігура ризикована. Паралельно в романі розвивається й історія подруги головної героїні, котра любилаі свого чоловіка, і ще одного –та й заплуталася так, що не змогла виборсатися.
Весь біль, розпуку і смуток Євгенія переносила в римовані рядки. Знайшлися шанувальники її творчості,а згодом появився і Євген. Отой чорнобровий, що ніс її колись на руках...
Автори тонко і делікатно передають розвиток стосунків, які в житті часто обриваються на старті через примхи, підозри, вражене самолюбство. Теперстав у позу скривдженого Євген і кинувся заліковуватирани до віртуальної знайомої, близької йому по творчості і по духу. Фінал цієї історії прописаний блискуче і подарує читачеві потужний видих: «Ну, це ж треба, от як воно іноді буває в житті!».
…Літератори, які посилають свої доробки на конкурси художніх творів, напевно зауважили таку тенденцію: журі любить, щоб автори відтворювали історичний антураж і розписували політичні, ідеологічні та ментальні моменти. Так, усе це мусить бути описано і нагороджено, але в окремому жанрі –«Публіцистика».У художньому ж творі для читача найбільшу вагу мають естетичні критерії. Але якщо літературні рефері «повернуті» на соціальних контекстах,то у «Вінку сонетів» вони знайдуть бажане.
В історичному аспекті детально (особливо в спогадах головного героя) описаний Кропивницький(тоді ще Кіровоград) десь 60 – 70-х років минулого століття. Музпед-факультетпедуніверситету, старе музучилище на нинішній Дворцовій, нестерпна літня задуха, завузькі для потоку машин вулички і Комуністичний проспект, який вів до гуртожитку майбутніх учителів...
А ось начерки тодішньої(чи й теперішньої?) ментальності. Євгенія лежала в стаціонарі з підозрою на туберкульоз,чекала висновку лікарів і мимоволі спостерігала за хворими: «У двох жінок чоловіки лежали в сусідньому відділенні –із відкритою формою, від них вони й заразилися. Трьох чоловіки кинули – злякалися. Дивно, жодна жінка не залишила чоловіка, а покинутих хворих дружин повно було і в інших відділеннях»...
А ось відлуння переломнихдев’яностих, стресового переходу з однієї країни в іншу без виїзду. Євген із вікна машини помічає прогалини в придорожніх посадках і пригадує, куди поділися дерева:
«Тополі спиляли десь у 90-ті – усе пішло на труни. Хоча яка з тополі труна?.. Але людивмирали, мов таргани, підсвідомо не бажаючи жити в період дикого капіталізму. І кожному трунуподавай! Знали б ті, хто садив ці тополі, про долю, яка чекає на їхні саджанці»...
«Вінок сонетів» –це інтелігентна проза. У тому сенсі,зокрема, що більшість героїв поводяться як культурні люди. І не тільки богемні інтелектуали. Той же санаторний знайомий Євгенії, у минулому мисливець, а тепер рятувальник на пляжі, напевнозвик до вульгарних манер «відв’язаних» курортних дамочок, однак із Євгенією він незмінно коректний і тактовний.
Ольга Полевіна і Олександр Архангельський обійшлися без ненормативної лексики, яку деякі сучасні і навіть небездарні письменники тулять мало не в кожний абзац і пояснюють це «правдою життя». На жаль, ужитті цього добра маємо вище даху і споживати його ще й улітературі –то занадто.
Уникли автори «Вінка сонетів» і еротичних сцен. Для ряду літераторів описи близьких контактів у ліжку(в авто, у лісі, у ванній, на столі,під столом) служать чи не єдиним засобом привернути увагу читача. Класикам це не було потрібно. Згадаймо для прикладу роман Ф.С. Фіцджеральда«Великий Гетсбі». Герой п’ять років готувався до зустрічі з коханою, вони побачилися. У ній теж сколихнулися колишні почуття –здавалося б, тут можна цілу главу розписувати інтимними подробицями. Але автор обмежується лише короткою фразою: «Дезі тепер часто приїздить вечорами» –і це не заважає роману бути шедевром.
Митцям, які вміють захопити читача сюжетними поворотами, образною мовою, переконливими характерами, немає необхідності змальовувати постільні подробиці: нехай кожен уявляє їх у міру своїх смаків. Усі емоції (співчуття, обурення, зневага, співпереживання) читач черпає у вчинках героїв і авторських міркуваннях про складність життя, якщо вони описані х у д о ж н ь о.
Так, як у романі «Вінок сонетів».
Світлана | Контакт: s.nikolaevska@gmail.com | 28.05.20 12:36:16
Роман Ольги Полєвіної та Олександра Архангельського " Вінок сонетів" дійсно дуже глибокий та чуттєвий. У ньому дуже багато життєвих перепетій та гострих, навіть, болючих колізій. Проте він наповненний світлом радості від передчуття чогось доброго та лагідного. Адже якби людині не було тяжко, вона все одно піднімається після своїх порасок і повільно та вперто, несучи свій хрест, здіймається вгору до вищого блага. Тож, бажаємо авторами цього дивовижного роману міцного здоров'я та ще багато творчих злетів на їхньому літературному поприщі.