Сучасний коментар до П’ятикнижжя
Видавництво "Дух і літера" | 17.11.14 8:16:10
У видавництві "Дух і літера" вийшов шеститомник Пінхаса Полонського "Библейская динамика"
Частина 1
Дві історії Створення світу
К.: ДУХ І ЛІТЕРА, – 2014. – 240 с.
Книга Буття, перша книга Біблії, є основою всієї західної культури, вона пронизує всю західну свідомість – так що навіть такий далекий від релігії автор як Мілан Кундера відзначає як очевидність, що “За всіма європейськими віросповіданнями, релігійними і політичними, стоять перші розділи книги Буття “.
Однак Книга Буття не є статичним “музейним експонатом” – вона живе в нашій цивілізації, і вона розкривається нам на тому рівні, на якому ми готові її зрозуміти. У нашому коментарі ми прагнемо показати сучасне єврейське прочитання Книги Буття і її співзвучність проблемам нашого часу.
Частина 2
Авраам -- К.: ДУХ І ЛІТЕРА, – 2014. – 264 с.
У всій історії людства немає, напевно, нікого, хто зрівнявся б по мірі духовного впливу на цивілізацію з праотцями єврейського народу – Авраамом, Іцхаком і Яаковом. Не тільки євреї, але також християни і мусульмани шанують їх як своїх вчителів і найбільших праведників, що проклали людству дорогу до Бога і створили концепцію етичного монотеїзму.
Ким же були ці люди, як змогли вони досягти такого рівня, як вони побудували єврейський народ і яким чином просувалися в реалізації своєї місії – і, найголовніше, що ми можемо сприйняти з їхніх історій для кращого розуміння себе, нашої культури, сучасного життя Ізраїлю і доль Західної цивілізації? Початок відповіді на ці питання лежить в історії Авраама, обговоренню якої і присвячена ця книга.
Частина 3
Іцхак та Яаков -- К.: ДУХ І ЛІТЕРА, – 2014. – 264 с.
Все монотеїстичне вчення часто об’єднують під назвою “Авраамічних релігій” – бо монотеїзм прийшов у світ лише тільки через Праотців єврейського народу, ніякого іншого шляху до монотеїзму за весь період існування людства не виникло.
Протягом чотирьох тисяч років, що минули від Авраама до наших днів, вплив цього “монотеїстичного комплексу” на людство постійно розширювалося. За цей час сотні народів перейшли від язичництва до монотеїзму, але при цьому в історії не було жодного випадку, коли який-небудь народ перейшов би від монотеїзму назад до ідолопоклонницької форми життя. Таким чином, весь світ поступово приймає релігійну спадщину Авраама, Іцхака і Яакова.
Ким же були ці люди, і чого ми можемо навчитися від них – про це розповідають глави Книги Буття, аналізу яких присвячена ця книга.
Частина 4
Йосип, Ієhуда та їхні брати -- К.: ДУХ І ЛІТЕРА, – 2014. – 184 с.
У європейській традиції завершальні глави книги Буття зазвичай сприймаються як історія «Йосипа та його братів» – розповідь, в якій є один центральний герой, а обговорювана проблема – це проблема братства. Однак єврейська традиція бачить цю історію трохи інакше: як розповідь про «Йосипа, Іеhуду та їхніх братів», в якому діють два головних героя, відносини між якими допомагають побачити структуру єврейського народу і динаміку його розвитку; процес переходу від Йосипа і Ієhуди -до Машиаха сина Йосефа і Машиаха сина Іеhуди.
А це дає нам можливість зрозуміти не тільки історичну перспективу, а й сучасні проблеми єврейського життя та Держави Ізраїль.
Частина 5
Мойсей і народження народу -- К.: ДУХ І ЛІТЕРА, – 2014. – 232 с.
Не було пророка настільки великого, як Мойсей, який «говорив зі Всевишнім обличчям до обличчя». Саме «П’ятикнижжя Мойсея» стало етичним і духовним фундаментом Західної цивілізації.
Однак ця найвеличніша людина була саме людиною, і це означає, що у нього теж були помилки, що він пройшов тривалий шлях. Цей шлях особистісного розвитку Мойсея буде в центрі нашого аналізу.
Підхід «Біблійна динаміка», викладений у нашому коментарі, спирається на вчення рава І.-Л. Ашкеназі-Маніту, найбільшого кабаліста кінця XX ст. Він дає нам можливість по-новому подивитися на біблійний текст і побачити його актуальність для нашого життя, і тому є одним із важливих напрямків модернізації ортодоксального іудаїзму в наш час.
Часть 6
Храм Мойсея і Храм Аарона -- К.: ДУХ І ЛІТЕРА, – 2014. – 256 с.
Друга половина Книги Вихід, аналізу якої присвячений цей том, розповідає про Заповіт і про Храм. Структуру її складають пари тижневих розділів, що представляють «погляд з боку Мойсея» і «погляд з боку Аарона», і це дає нам двоїстий погляд на Заповіт, на Храм і взагалі на відносини Бога і людини. Ці дві лінії – «Храм Одкровення» і «Храм Спокути» – по-різному реалізувалися далі в ході розвитку іудаїзму і християнства.
Висловлюваний нами підхід – «Біблійна динаміка» – заснований на вченні рава І.-Л. Ашкеназі-Маніту, найбільшого кабаліста кінця XX в. Він дає нам можливість по-новому подивитися на біблійний текст в актуальній перспективі, і тому є одним із важливих елементів релігійної модернізації в наш час.